Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč potřebujeme nestátní školství?

22. 03. 2012 17:25:56
Byrokratické systémy jsou postaveny na opakování starých postupů a na bránění se novinkám, zefektivňující veškeré procesy. Je-li současné státní vzdělávání přirozeně byrokratickou institucí, je to instituce, která již ze své podstaty musí být nepřítelem inovací a musí tak potlačovat jakoukoliv kreativitu. Jak kreativní jste při vstupu do státního školství a jak kreativní jste při vystoupení z něj?

Státní školství je byrokratická instituce. Důvod je jednoduchý: je financována státem a neexistuje zde ziskový motiv. Cílem není „vydělat prachy“, ale „utratit prachy jak je to je možné“.

Byrokratický svět

Důsledek je hrozivý: stejně, jako jakýkoliv jiný byrokratický systém, je státní školství postaveno jako samo-živící se systém. Do popředí se nedostávají inovátoři, lidé propagující nové myšlenky, které bortí staré – neplatné – teorie. Je to právě naopak.

Každá inovace je lidmi fungujícím v rámci systému vnímána jako náklad. Novinka, které se musí přizpůsobit, kvůli které musí něco změnit. Je to pro ně osobně náklad, ze kterého nebudou mít zisk, neb cílem státního školství, byrokratického systému, není vytvořit profit.

Do popředí se nedostanou lidé bořící staré mýty, vytvářející nové a efektivnější metody vzdělávání. Do popředí se naopak dostanou ti, kteří staré metody znají nejlépe a dokáží je nejlépe opakovat a udržovat při životě. Desítky let se mluví o nových metodách výuky, ale výsledkem je jen zmatené pobíhání sem a tam, žádný posun, žádná změna. Jen vybavení tříd je, vskutku, trochu modernější. Nové technologie však stále používáme starým způsobem.

Takovýto systém, zahleděný sám do sebe a vychovávající si pouze nové univerzitní profesory, kteří jsou stejní, jako všechny ty předchozí generace, se logicky nemůže přizpůsobit novým oborům. Není divu, že vznikl poměrně velký trh jazykových doučovatelů, ať už jde o soukromé osoby či celé jazykové školy. Není divu, že ve světě IT stále nemá vysokoškolské vzdělání takové postavení, jaké by asi mělo mít.

Státem organizované vzdělávání, které je ze své podstaty byrokratické, nemůže ve své zacyklenosti a odporu vůči novinkám stíhat vstřebat nové informace a nové způsoby výuky, které jsou trhem, tedy lidmi, poptávány. Není zde totiž ziskový motiv, není zde vůle poptávce se přizpůsobit.

Takzvané „soukromé“ školy tak, jak dnes fungují, nic nezachrání. Nejsou to totiž skutečně soukromé školy – jde o státem financované a částečně řízené instituce. Větší svoboda v řízení školy může pomoci k produkování trochu jiných výsledků, než na jaké jsme zvyklí u státních škol, rozdíl je však minimální. Není divu, že se z nich mnohdy stanou pouze instituce, které (státním)úředníkům prodají titul, který úředníci potřebují pro postup v mzdových tabulkách.

Kreativita

To, co stojí za inovacemi, je kreativita. Nebýt kreativity, nikdy bychom nemohli vylepšit žádný předchozí systém.

Vidíte to?

Byrokratické systémy jsou postaveny na opakování starých postupů a na bránění se novinkám, zefektivňující veškeré procesy. Je-li současné státní vzdělávání přirozeně byrokratickou institucí, je to instituce, která již ze své podstaty musí být nepřítelem inovací a musí tak potlačovat jakoukoliv kreativitu. Jak kreativní jste při vstupu do státního školství a jak kreativní jste při vystoupení z něj?

Kreativita a představivost je jediná přidaná hodnota lidské činnosti. Člověk tím, že vezme zdroj a změní ho v jinou formu toho samého, nevytváří nic nového. Co je nového, je způsob, myšlenka, forma, která vzniká díky kreativitě a představivosti. Pokud povinné státní vzdělávání tuto zásadní lidskou vlastnost potlačuje, jsou dopady státního školství horší, než jsme si mnohdy mohli myslet.

Ziskový motiv není jen o „vydělání prachů“ a „sdírání ubohých studentů z kůže“. Naopak. Ziskový motiv je o možnosti se s novými myšlenkami a novými postupy na poli vzdělávání dostat do popředí. Ziskový motiv ve vzdělávání je o možnosti učit a předávat našim dětem kvalitnější znalosti pomocí efektivnějších metod.

To je podstata tržního školství. To je podstata tržního školného. Je toho však mnohem více, co by mělo být řečeno. Berte tak tento text jako pozvánku na dubnovou besedu Svobodných, kde o tomto tématu budu také mluvit.

Autor: Lukáš Kubec | čtvrtek 22.3.2012 17:25 | karma článku: 14.60 | přečteno: 868x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Luděk Mazurek

Integrace po muslimsku!?

Tzv. „integrace“ muslimských imigrantů už v zemích EU spolkla miliardy a miliardy Euro. A výsledek? Jediné, co se spolehlivě podařilo do Evropy importovat a „integrovat“ je přetrvávající islámský vražedný terorismus a izolovanost.

18.8.2017 v 18:09 | Karma článku: 30.81 | Přečteno: 745 | Diskuse

Karel Trčálek

Islamistický teror je jen kouřová clona

Jestliže je islamistický teror zvěstováním soudného dne, pak nemůže nemít svoji cenu. Oddělila se od Homo sapiens sapinens evoluční vývojová větev, kterou jsou muslimové? Čtěte grafomanské bláboly, budete moudřejší!

18.8.2017 v 17:13 | Karma článku: 12.24 | Přečteno: 786 | Diskuse

Milan Hausner

Na pískovišti, v hospodě i v parlamentu

Kvalita školy se probírá od pískoviště, hospody až po parlament; nyní před volbami budou nepochybně takové diskuze pokračovat a nabývat na síle.

18.8.2017 v 15:50 | Karma článku: 7.77 | Přečteno: 201 | Diskuse

Lubomír Stejskal

I devadesátiletý politik může být modernista

Příkladem budiž současný tuniský prezident Beji Caid Essebsi (*1926). Usiluje o pokrok a rovnost mezi muži a ženami – a dostal se kvůli tomu do kontroverze s některými muslimskými učenci.

18.8.2017 v 15:05 | Karma článku: 11.54 | Přečteno: 169 | Diskuse

Pavel Kovařík

Strážníkem v osmnácti? Kde je problém?

Řady městské policie nově rozšíří mladí rekruti ve věku od osmnácti let. Kritici varují: "Jsou příliš mladí, nezkušení, podléhají emocím" Možná jo, možná ne. Problém vidím jinde. Problém je Škola.

18.8.2017 v 14:33 | Karma článku: 11.06 | Přečteno: 529 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1409
Mladý pisálek zajímající se o ekonomii, který má problémy s pravopisem. Vedu a píši také na Devian.cz.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.